Millenárisok, Y generáció - mindent másképp csinálnak, hiszen beleszülettek a digitális korba - miért éppen az ingatlanpiacra ne hatna ki a most huszonévesek korábbi generációktól eltérő életszemlélete? Felmerül rögtön a kérdés, hogy ugyan milyen hatása lenne az egyelőre saját jövedelemmel nem rendelkező, vagy éppen a karrierjük kezdetén álló fiatalok világképe a lakáspiacra, hiszen van egy rakás egyéb tényező, ami inkább befolyásolja azt, hogy hol és hogyan fognak lakni az Y-ok 10 éven belül, például a lakásárak növekedése. Erős érv, de a trendek kialakulása mindig több tényező eredménye.
Y generációnak nevezzük nagyjából azt a korosztályt, akiknek születési éve 1980-as évek eleje és az 1990-es évek vége közé esik. Jól képzettek, határozottak, szociális viszonyaik kiterjedtek, adj nekik egy laptopot, és a világ az otthonuk.Természetesen vannak különbségek egy amerikai, nyugat-európai és egy magyar fiatal opciói és kilátásai között, a hely, ahol élnek (egyelőre, átmenetileg - bizony, az Y generáció villámgyorsan változtat helyet, és döntéseiben is rendkívül rugalmas) nagyban meghatározza a lehetőségeiket. Magyarországon a lakásárak továbbra is emelkednek, és egyre nagyobb lesz a különbség a fővárosi és a vidéki ingatlanok ára között, akár 13-14 millió forint is.
A fiatalok elsődlegesen úgy választanak lakást, hogy lehetőleg legyen közel a belvároshoz, és/vagy az adott felsőoktatási intézményhez, és nem baj, ha rosszabb állapotú, és kis alapterületű az ingatlan. Magyarországon viszont még mindig a lakásvásárlás az elsődleges motiváció, hiszen a kultúránk része, hogy albérlet helyett saját lakásra törekszünk. Utóbbi években viszont ez is átalakulóban van, és közelít a nyugat-európai trendhez, amelynek megfelelően arányaiban többen laknak bérelt lakásban, mint saját tulajdonúban.
Ha kicsit elrugaszkodunk a lokációtól, és az egész Y generációt vizsgáljuk, belátható, hogy vannak általánosan érvényes törvényszerűségek. Hogy gondolkodnak, milyen motivációkkal rendelkeznek a mai huszonévesek és a fiatal harmincasok?
Nem kell leélni egy egész életet ugynabban a lakásban
Szüleik fő törekvése még az volt, hogy bár a legnagyobb áldozatok árán, de megszerezzék azt a saját tulajdonú ingatlant, ami életük végéig az otthonuk lesz. Ez a fajta biztonságra törekvés már nem a huszonévesek sajátja, ők nem terveznek előbbre 10 évnél.
Nem akarnak a világ végén lakni
Ez némileg meglepő, mert a munkaerőpiaci trendek pedig éppen azt mutatják, hogy a közelmúlt technológia-vezérelt munkaköreivel és az alkalmazotti kötöttségek fellazulásával egyre több ember fog otthonról dolgozni. Viszont egyelőre fontosabb, hogy a munkahely elérhető közelségben legyen a lakóhelyükhöz, és legyen tömegközlekedési eszközökkel könnyen megközelíthető. Az Y generációnak már kevésbé státusszimbólum a saját autó.
Nincs villámgyors net? Nincs üzlet
Bár a legtöbb ingatlannál már nem probléma a megfelelő internetes kapcsolat kiépítése, mégis, ha albérletről van szó, az első pár kritérium egyike a megfelelő kapcsolat a nagyvilággal. Ők már nem tévéznek, de net nélkül úgy érzik, mintha egy végtagjuk hiányozna. Ők a smart-home technológiák jelenlegi, vagy jövőbeni használói.
Kompakt, átlátható, könnyen rendben tartható
A fiatal generáció már nem gyűjti a csetreszeket, sőt, könyvespolcra is egyre kevésbé van szükségük: nem azért, mert nem olvasnak, de ésszerűbbnek tartják, ha a könyvtárból kölcsönzik ki, ami kell, vagy éppen letöltik a gépükre, amit el akarnak olvasni. Multifunkciós tereket akarnak: a konyhában lehessen laptopozni is, és rá lehessen látni a gyerekre is, aki nappaliban játszik, ami egyben a hálószoba is. Kert? Nem kell, egy gonddal több.
Nem pazarolnak
Olyan lakást keresnek, ahol alacsony a rezsi, és jók a nyílászárók. Az sem baj, ha napelemekkel csökkenthetők a költségek. Viszont fogalmuk sincs, hogyan kell megszerelni egy csöpögő csapot, vagy megjavítani a parkettát, erre való az X generáció...
Úgy tűnhet első látásra, hogy az Y generációnak egyelőre kevés beleszólása van (elég saját erőforrás hiányában) az ingatlanpiaci trendek alakulására, de nem hagyhatunk figyelmen kívül, hogy az emberi történelem eddig legnagyobb számú generációjáról beszélünk. Korábbiaktól eltérő igényeik, értékrendjük és életmódjuk nem csak az ingatlanpiaci trendekre, hanem az egész világ menetére lesz hatással: ők a kritikus tömeg.
Forrás: rent.com, cresinsurance.com, The Atlantic, Businessinsider.com, thebalance.com
Ha ezt a cikket elolvastad, feltételezzük, hogy érdekel a téma, és hogy jó hasznát vennéd egy ingatlanközvetítőnek. A mi dolgunk az, hogy az ingatlan hirdetésével, és az adás-vétellel kapcsolatos terheket levegyük a válladról. Ránk bízhatsz sok olyan feladatot, amivel rengeteg időt és energiát spórolsz meg, így marad időd a többi fontos dologra is.
Ide ( www.drahotaingatlan.hu ) kattintva nézz körül a honlapunkon és a hirdetéseink között, és ha nem találod meg azt, amit keresel, vagy bármilyen kérdésed van, esetleg tanácsra van szükséged, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot, találjuk ki együtt, miben tudunk Neked segíteni!
Teljes blogunk valamennyi cikkét IDE kattintva olvashatod. www.drahotaingatlan.blog.hu
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.