Az Airbnb sikerének titka - világhódító start-up egy pofonegyszerű koncepció alapján
Az egyetemista srácok csak a lakbérüket akarták kiegészíteni, milliárdos nemzetközi vállalkozás lett belőle.

A legsikeresebb vállalkozások üzleti ötlete kezdetben ritkán tűnik világmegváltó jelentőségűnek, mindig visszatekintve, és a folyamatokat elemezve látjuk, hogy milyen lépések vezettek a nagy áttöréshez. Ha megismerjük, honnan indult az Airbnb, a homlokunkra csapva azt mondjuk, hogy ezt miért nem én találtam ki?! Hiszen ez nem rakétatudomány... 

2007-ben két San Francisco-i srác kitalálta, hogy hogyan lehetne pénzt keresni egy olyan szolgáltatással, amelynek minden eleme tulajdonképpen már régóta létezett, de valahogy nem állt össze egy kerek történetté. Az Airbnb egy jutalékalapú online foglalási rendszer, amelyen keresztül jellemzően privát személyek (bár már ez is erősen változóban van) adhatják ki saját ingatlanjaikat rövidebb időszakokra – jellemzően néhány napra vagy pár hétre. A szállások típusa sokféle lehet: a vendéglátó kiadhatja egy szobáját, az egész lakást, házat, és vannak extrém szálláshelyek is, amelyek nagy népszerűségnek örvendenek a különlegességük miatt.

airbnb2.jpeg

Nyilvánvaló, hogy az Airbnb sem indult volna világhódító útjára az internetes szolgáltatások térhódításának időszaka előtt, sikerének elengedhetetlen feltétele volt a technológiai fejlődés, a szélessávú internet, illetve a mobilinternet elterjedése. 

Az Airbnb 2008-ban indult, és mindössze 1 évvel korábban vetődött fel Brian Chesky és Joe Gebbia fejében, mi lenne, ha némi ellenszolgáltatás fejében kispénzű turistáknak adnák ki az apartmanjuk egy helyiségét. Tényleg nem bonyolították túl, az ötlet az volt, hogy felfújható matracokat lehetett rövid távra bérelni, és még egy reggelit is összedobtak a vendégeknek. Erre utal az eredeti vállalkozás neve, az Airbed & Breakfast, ami valljuk be, nem volt túl eredeti gondolat, a Bed&Breakfast jellegű panziós szolgáltatás már régóta létezett a piacon. Ahogy mondani szokták, a többi már történelem. A cégnév egyszerűsödött, a szolgáltatás pedig meghódította a világot, de még mindig nem teljesen egyértelmű, hogy melyik szegmenst veszélyezteti inkább: a bérlakáskiadást vagy a hotelipart. Vajon mi, vagy mik azok a momentumok, amelyek a kis start-upot  10 év alatt 10 milliárdos piaci értékű céggé tették? 

airbnb3.jpg

 Miután a két srác ötlete eleinte viszonylag szerény eredményt hozott, viszont nagyon hittek a koncepcióban, felkértek egy harmadikat, aki  a kollégiumi szobatársuk volt, és az informatikai háttér felépítéshez volt szükség a szaktudására. Innentől nagyon felgyorsultak a dolgok, már 2008 végére rengeteg országban használták a felületet. A fejlődés természetesen nem történhetett volna meg befektetők közbelépése nélkül, de rengeteg visszautasítást kellett lenyelniük, amíg megérkezett az első komolyabb összeg. A fiatal vállalkozók azt is észrevették, hogy a további terjeszkedésnek az is az akadálya, hogy az emberek bizalmatlanok az idegenekkel szemben, mind a vendéglátók, mind a vendégek részéről. A kölcsönös értékelés rendszerével megoldották ezt a problémát, hiszen a beazonosíthatóság és az értékelhetőség olyan szintre emelte a transzparenciát, ami nagyban megkönnyítette a felek döntését. Lehetővé tette, hogy mindenki jól járjon: nagyobb lett a megbízható kínálat és a lekáderezhető kereslet.

how-airbnb-started-infographic.png

Van egy olyan tényező is, amit nevezzünk a csillagok szerencsés együttállásának, vagy egyszerűen azt is mondhatjuk, hogy jókor voltak jó helyen. A közösségi média egyre jelentősebbé válásával az emberek egyszerűen hozzászoktak, hogy mindennapi életük részleteit megosszák a népszerű social felületeken, mint a Facebook és az Instagram, így elindult egy érzékenyítő folyamat: egy budapesti vendéglátónak már nem furcsa és félelmetes egy ismeretlen argentin turistát elszállásolni a saját lakása kisszobájában. 

airbnb1.png

Apróságnak tűnik, de az is sokat számított, hogy a villámgyors fejlődés közepette az alapítók nagyon figyeltek, mi működik és mi nem, reagáltak és lefejlesztették a rendszerben, hogy még egyszerűbb legyen a szállásfoglalás folyamata, és mindkét fél számára megérje használni ezt a közvetítő felületet. Ez sem nagy dolog, de sokat számított a sikerhez vezető úton: a szekér már elég jól döcögött, és már egy befektető is volt, viszont feltűnt a fiúknak, hogy a kiadó szobákról nem jók a képek, ezért végigmentek egy profi fényképezőgéppel az akkori New Yorki kiadó helyeken, és profin befotózták azokat. Az alábbi rövid videóban végigkövethetjük a vállalkozás fontosabb állomásait: 

Az utóbbi néhány évben az Airbnb-n kiadásra kínált magyarországi ingatlanok száma is folyamatosan emelkedett, és egész iparág épült a rövidtávú szállásadásra: sokan kifejezetten azért vásárolnak belvárosi garzont, hogy kiszolgálják az Airbnb-n szállást kereső turisták igényeit, egyre szaporodik az erre specializálódott lakberendezők, ügyintézők, takarítócégek száma. Blogokat töltenek meg az Airbnb-s siker- és kudarctörténetek, hotelek panaszkodnak a közösségi gazdaság (sharing economy) újabb elképesztő sikertörténete nyomán kialakuló vendégszám-csökkenésre. 

Az Airbnb szárnyalása az ingatlanpiacra is jelentős hatással volt, növekedtek a lakásárak, és ezzel együtt a bérleti díjak is, ugyanis sok eddig hosszú távú bérletre kínált lakást "kiszippantott" a rendszerből az Airbnb-zés. A folyamat jelenleg is zajlik, a rendszer dinamikusan változik, ha lakásvételi szempontból nézzük, egyelőre úgy fest, még mindig megéri kifejezetten Airbnb-n keresztüli lakáskiadás céljára ingatlant vásárolni, feltéve, hogy a lakás az V., VI. és VII. kerületben, a Körút közelében, vagy Buda egyes frekventált részein található. 

Ha turista fejjel gondolkodunk, egyrészt van, hogy árban is jobban megéri hotel helyett Airbnb-ért fizetni, de az igazi vonzereje abban rejlik, hogy közvetlenebb, barátságosabb rendszer, ami sokkal több autentikus élményt ígér, izgalmasabb helyen lakhatunk, mintha a "szokásos" módját választanánk a szálláskeresésnek. Az Airbnb új tartalommal töltötte fel a rövid távú ingatlankiadás esetében a szállás fogalmát: lakhatunk hajóban, lakókocsiban, gömbházban, lombházban, loftban, igluban, egy metropolisz közepén vagy akár az őserdőben: egyelőre idáig jutott el a 2 amerikai srác története, akik 11 éve felfújtak 3 gumimatracot a nappalijuk közepén.

 airbnb6.jpg

Ha ezt a cikket elolvastad, feltételezhető, hogy érdekel a téma, és hogy jó hasznát vennéd egy ingatlanközvetítőnek. A mi dolgunk az, hogy az ingatlan hirdetésével, és az adás-vétellel kapcsolatos terheket levegyük a válladról. Ránk bízhatsz sok olyan feladatot, amivel rengeteg időt és energiát spórolsz meg, így marad időd a többi fontos dologra is.

Ide ( www.drahotaingatlan.hu ) kattintva nézz körül a honlapunkon és a hirdetéseink között, és ha nem találod meg azt, amit keresel, vagy bármilyen kérdésed van, esetleg tanácsra van szükséged, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot, találjuk ki együtt, miben tudunk Neked segíteni!

Teljes blogunk valamennyi cikkét IDE kattintva olvashatod.  www.drahotaingatlan.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://drahotaingatlan.blog.hu/api/trackback/id/tr713977634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Elérhetőségeink:

Tel.: +36 707 707 804

Drahota Ingatlan - az Ön támogató partnere ingatlanügyben! A Drahota Ingatlan küldetése, hogy mindenkinek megtalálja a lehetőségekhez képest legtökéletesebb ingatlant. Hiszünk abban, hogy a klasszikus, nyomulós ingatlanügynökök ideje lejárt, ezért törekszünk arra, hogy ügyfeleink jól érezzék magukat a közös munka során.

Facebook oldaldoboz

Címkék

2017 (1) 3D építészet (1) 3D nyomtatás (1) Airbnb (1) albérlet (3) Alexa (1) állami támogatás (1) Amazon (1) apartment in a box (1) átalakítás (1) automatizáció (1) a jövő ingatlanjai (1) A jövő otthona (1) a jövő városa (1) A jövő városa (1) A Magnólia-sztori (1) befektetni (1) béna ingatlanhirdetések (1) Best of Facebook (5) biodiverzitás (1) Budaörs (1) Chip és Joanna Gaines (1) Construma 2018 (1) contour crafting (1) CSOK (1) Dánia (1) design (1) digitális nomád (1) Duna (1) Dwell (1) életmód (1) energetika (2) energiatakarékos építés (1) építészet (3) Építészeti Biennálé 2018 (1) építőipar (2) ergonómia (1) Facebook posztok 2018 (5) felmérés (1) felújítás (1) fenntartható építészet (3) fenntartható építkezés (1) fenntartható fejlődés (1) garzon (2) guruló otthon (1) gyerek (1) ház (4) házfelújítás (1) házfelújító show (1) házkiadás (1) HelloWood (1) hempcrete (1) HGTV (1) hirdetés (1) Hollandia (1) home office (1) home staging (2) hőszigetelés (1) Hugh Fearnley-Whittingstall (1) Hungexpo (1) hygge (1) IKEA (1) ingatlan (6) ingatlanfejlesztés (1) ingatlanpiac (2) ingatlantrend (2) ingatlan eladás (1) ingatlan felkészítése eladásra (1) installáció (1) intelligens otthon (2) irodaház (1) irodai környezet (1) karácsony (1) karácsonyfa (1) Karácsonyi mese (1) kartonház (1) kenderbeton (1) kenderbeton ház (1) készház (1) kiállítás (1) Kína (1) kollégium (1) konyha (2) korszerűsítés (1) kreatív otthon (1) kutyabarát munkahely (1) lakás (6) lakásdekor (1) lakásfelújítás (1) lakáskiadás (1) lakáskiegészítők (1) lakóautó (1) lakóhajó (1) legális albérletbe adás (1) mikro-apartman (1) minigarzon (1) moduláris építkezés (1) nano-stúdió (1) nevetés (1) ökoépítészet (1) okos otthon (1) Ori Systems (1) otthon (3) otthondesign (1) otthoni iroda (1) otthon melege program (1) pályázat (1) passzívház (1) pénznyelő (1) robotbútor (1) sharing economy (2) Siri (1) smart home (2) sötétkék (1) szavazás (1) szerződés (1) Szezonalitás (1) színek (1) támogatás (1) társasház (1) tetőkert (1) tiny house (1) Tisza (1) trend (1) újragondolt ingatlanok (1) újrahasznosítás (1) ünnep (1) urbanizáció (2) úszóházak (1) vanlife (1) városfejlesztés (2) városi garzon (1) Velence (1) Vidámság (1) WELL building (1) Wikkelhouse (1) zöldtető (1) Címkefelhő